12 augusti, 2024

Fysisk eller digital kupong från hyllvippa

 

Vad får vi för effekt av en hyllvippa med QR-kod, som laddar ned en digital kupong, i förhållande till en vanlig papperskupong? Detta har vi genomfört en studie om, tillsammans med fyra utvalda leverantörskunder från fyra olika kategorier, i samarbete med Retail Academics. 

Här presenteras resultatet från denna studie.

  • 25% har sett QR-kupongerna, dvs. bra synlighet för POS-material
  • 40%+ är positiva till QR-kuponger
  • 1 av 2 tycker att det är spännande och roligt med QR-kuponger
  • 78% föredrar papperskupong medan 2 av 10 föredrar kupong med QR-kod eller en kombination
  • Över 5 gånger fler papperskuponger löstes in per dag
  • 13% försäljningsökning för papperskupong och 2% för QR-kupong

 

Största anledningen till negativ inställning till QR-kupong är:

  • 30% förstår inte hur man kommer till kupongen utifrån materialet
  • 51% upplever att det är svårt att komma till kupongen
  • Shoppers vill inte lämna ut telefonnummer eller har haft tekniska
    problem
  • Problem som tex dålig mottagning/täckning i butik