Vanliga frågor

FAQ Värdeavier
FAQ Kuponger
FAQ Butiksfrågor
Varför har jag fått en Värdeavi?

Ett företag har gjort en återbetalning eller utbetalning till dig. Kontakta utställaren/avsändaren, företaget som gjort utbetalningen, för att få reda på varför de skickat dig Värdeavin. I Värdeavins följebrev står det vem som är utställare/avsändare. Har du inte kvar följebrevet, kontakta den bank som har utfärdat Värdeavin; Bankgirot, PlusGirot/Nordea eller Swedbank.

Jag önskar få min Värdeavi utbetald via Swish, hur gör jag?

Besök närmaste Pressbyrån eller 7-Eleven butik och visa QR-koden som finns i din Swish app. Utbetalning via Swish gäller privatpersoner och går endast att genomföra till mottagaren av Värdeavin. Det är alltså inte möjligt att swisha beloppet till någon annan. Beloppsgränsen för utbetalning via Swish är 15 000 kronor.

OBS! Värdeavier utställda till personer under 18 år kan ej lösas in via swish pga. de har en lägre swish-limit.

För dessa personer gäller kontant utbetalning i mån av kontanter alternativt att personen hänvisas till utfärdande bank för inlösen.

Är det någon avgift vid utbetalning via Swish?

Ja, avgiften regleras automatiskt beroende på Värdeavins belopp. Vilket belopp som gäller för din Värdeavi framgår i följebrevet som kom tillsammans med Värdeavin. Avibeloppet, minus avgiften, kommer att utbetalas. Avgiftsfria Värdeavier kan förekomma, vilket i så fall framgår på Värdeavin.

Måste jag ha ett eget Swish konto för utbetalning?

Ja, du måste ha att eget swishkontot för att kunna ta emot utbetalningen via swish. Swishkontot måste vara anslutet till samma person som Värdeavin är utställd till. Saknar mottagaren egen swish är det kontant utbetalning som gäller.

Vad gör jag om min Värdeavi har gått ut i datum?

Pengarna vänds tillbaka till utställaren/avsändaren av Värdeavin, för att få en ny utbetalning behöver du kontakta dem. I Värdeavins följebrev står det vem som är utställare/avsändare. Har du inte kvar följebrevet, kontakta den bank som har utfärdat Värdeavin; Bankgirot, PlusGirot/Nordea eller Swedbank.

Var kan jag lösa in min Värdeavi?

Via ClearOn kan du lösa in din Värdeavi i de flesta Dagligvarubutiker och Servicebutiker. Du hittar anslutna butiker här ”Hitta butik”.
Vid inlösen i butik kan utbetalningsbeloppet vara begränsat till högst 2000 kronor eller utifrån butikens tillgång på kontanter.

Min Värdeavi har ett högt belopp som inte kan utbetalas i butik, vad gör jag?

Värdeavier på belopp upp till 15 000 kronor kan utbetalas via swish hos Pressbyrån eller 7-eleven. Observera att detta alternativ kräver att mottagaren har eget swishkonto.

För personer som inte har swish eller en Värdeavi på över 15 000 kronor hänvisas till utfärdande bank:
• Kontakta Nordea för Plusgirots Utbetalningskort/Värdeavi
• Kontakta Swedbank för Swedbanks Kontantavi/Värdeavi
• Kontakta Bankgirot för Bankgirots Värdeavi

Vad kostar det att lösa in en Värdeavi?

Avgiften regleras automatiskt beroende på Värdeavins belopp. Vilket belopp som gäller för din Värdeavi framgår i följebrevet som kom tillsammans med Värdeavin. Avgiftsfria Värdeavier kan förekomma, vilket i så fall framgår på Värdeavin.

Varför kostar det att lösa in min Värdeavi?

Detta är en serviceavgift som utgår för tjänsten. Avgiftsfria Värdeavier kan förekomma, vilket i så fall framgår på Värdeavin.

Vilka ID-handlingar är giltiga för inlösen av Värdeavi?

• Körkort utfärdat av Vägverket och Transportstyrelsen
• Nationella ID-kort
• ID-kort från Skatteverket
• Svenskt pass
• SIS-märkta tjänstekort och ID-kort

OBS! Freja eID, ID-handling från Migrationsverket, utländska ID-handlingar och främlingspass är ej godkända.

Kan jag använda Värdeavin som betalning när jag handlar?

Ja, Värdeavin kan användas som betalningsmedel. Du kan använda den som betalning för hela eller delar av köpet. Exklusive avgift.

Finns det någon åldersgräns för inlösen av Värdeavi?

Kravet är att mottagaren av Värdeavin har ett giltigt svenskt ID och kan signera Värdeavin. Ingen åldersgräns finns.

OBS! Värdeavier utställda till personer under 18 år kan ej lösas in via swish pga. de har en lägre swish-limit.

För dessa personer gäller kontant utbetalning i mån av kontanter alternativt att personen får vända sig till utfärdande bank för inlösen.

Min Värdeavi är utställd till ett företag/förening, hur löser jag in den?

Värdeavier utställda till företag eller förening inlöses endast hos utfärdande bank.

Vilka Värdeavier går inte att lösa in i butik?

Följande Värdeavier är inte tillåtna att lösa in i butik:
• Företagsavier
• Dödsbon
• Personer med fullmakt
• Avier utan streckkoder
• Minderåriga utan legitimation
• Utländsk ID-handling
• Avier utställda till målsman
• Personer med skyddad identitet
• Personer som ej kan signera (disable to sign)

I samtliga ovanstående fall hänvisas kunden till utfärdande bank eller utställaren/avsändaren, dvs företaget som skickat ut Värdeavin.

Kan man gå som bud och lösa in en Värdeavi?

För Plusgirots Utbetalningskort/Värdeavi och Bankgirots Värdeavi kan man gå som bud och lösa in Värdeavin. För Swedbanks Kontantavi /Värdeavi kan bud inte lösa in Värdeavin utan hänvisas till Swedbanks kontor.

OBS! För inlösen via bud gäller endast kontant utbetalning.

Min Värdeavi har gått sönder, vad gör jag?

Värdeavin går inte att lösa in om den är trasig. Gör en reklamation hos utställaren/avsändaren, företaget som skickat ut Värdeavin. I Värdeavins följebrev står det vem som är utställare/avsändare.

Det står två mottagare på Värdeavin, vad gör vi?

Båda mottagarna måste signera utbetalningskortet på baksidan och legitimera sig med godkänd ID handling. Värdeavin hanteras på samma sätt som om det hade varit ett bud (gäller PlusGirot och Bankgirot) som hämtar ut pengarna.

OBS! Swedbank/Sparbankernas Värdeavier saknar budförfarande.

 

Hur löser jag in en Värdeavi som saknar streckkoder?

Vänd dig till ett bankkontor för hjälp med inlösen. Värdeavier som saknar streckkoder går inte att lösa in i butik, utan kan endast lösas in hos bankkontor.

Vi behöver beställa redovisningsmaterial för Värdeavierna, hur gör vi?

Beställning av redovisningsmaterial gör ni på clearon.se via Logga inButik uppe till höger på startsidan.

För inloggning behöver ni ert ClearOn butiksnummer och
4 siffriga PIN-kod.

Dessa uppgifter finns angivna på avräkningsnotorna, om ni saknar tillgång till dem, lägg ett ärende på clearon.se under Butik > Butiksmaterial > Inloggningsfrågor eller klicka HÄR .

Vi saknar en avräkningsnota, vad gör vi?

Lägg ett ärende på clearon.se under Butik > Avräkningsnota
> Saknar avräkningsnota
eller klicka HÄR .

Behöver vi skicka in kuponger som vi har löst in i kassan?

Det enda som ska redovisas in till oss efter inlösen är Värdeavierna från PlusGirot/Nordea, Bankgirot och Swedbank. Övriga kuponger kan kasseras efter att de lösts in i kassan.

Vad gäller för mobila kuponger / 8-siffriga kupongkoder?

För att kunden ska kunna ta del av ett mobilt erbjudande behöver denne uppvisa SMS:et direkt i mobilen. SMS:et innehåller även en länk där kassabiträdet ska kontrollera erbjudandet som den 8-siffriga koden gäller för. Har kund med sig en nedskriven 8-siffrig kod ska denna inte tas emot eller lösas in.

Hur fungerar ett ”pantkvitto”/Betalcheck från ClearOn att lösa?

Pantkvitton kan användas som betalmedel vid köp av valfria produkter, undantag gäller för rabattberfriade varor såsom tobak, spel, pant, alkohol och läkemedel. Det löses in i kassan i samband med kundens köp och kasseras därefter. Observera att kunden behöver handla för hela beloppet och att eventuella ovan nämnda varor har räknats av från totalsumman.

Vad är ”Sverigechecken” och hur löser vi in den?

Sverigechecken är ett presentkort som kund kan använda som betalmedel vid köp av valfria produkter, undantag gäller för rabattbefriade varor såsom tobak, pant, alkohol och läkemedel. Presentkortet löses in i kassan i samband med kundens köp och kasseras därefter.
Observera att kunden behöver handla för hela presentkortets belopp och att eventuella ovan nämnda varor har räknats av från totalsumman.

En kupong fungerar inte i kassan, varför?

Anledningen till att en kupong inte fungerar i kassan kan variera.
Innan ni lägger ett ärende till ClearOns support ska ni kontrollera följande:

  • att varan som kunden avser att köpa omfattas av kupongens erbjudande,
  • att kunden avser att köpa rätt antal varor,
  • kupongens giltighetstid,
  • att det inte finns en intern rabatt kopplad till varan,
  • att varan kostar över värdebärarens värde,
  • att det inte finns rabattbefriade varor på kvittot (tobak, pant, alkohol, läkemedel),
  • att produkten finns på kvittot,

Stämmer ovan punkter kan ni prova att slå kupongens streckkod/koder manuellt eller att lösa in kupongen i en annan kassa.

När ni kontrollerat och säkerställt ovanstående – hantera ärendet mot kunden. Lägg sedan ett ärende via ClearOns hemsida. (Butik – Frågor om kuponger eller klicka HÄR ) Ange i ärendet ange kupongens EAN kod, produkt EAN kod vid köpet, eventuell felkod från kassan, samt bifoga en bild på kupongens fram- respektive baksida. Observera att ovanstående inte omfattar Värdeavier, utan endast kuponger.

Vi fick ett felmeddelande när vi försökte lösa in en Värdeavi, hur kan vi kontrollera om Värdeavin blev inlöst?

På clearon.se kan ni kontrollera om en Värdeavi blivit inlöst. Alternativet heter Kontrollera värdebärare och är en grön knapp uppe till höger direkt på huvudsidan.

Jag har ett presentkort på Sverigechecken/GoGift, hur löser jag in det?

Presentkortet kan användas som betalmedel i butik ansluten till ClearOn (ej Circle K) och gäller vid köp av valfria varor, med undantag för rabattbefriade varor såsom tobak, pant, alkohol och läkemedel.

Du behöver handla för hela presentkortets värde vid ett köptillfälle och eventuella ovan nämnda varor ska dessförinnan ha räknats av från totalsumman.

Jag har ett pantkvitto/Betalcheck från ClearOn, hur löser jag in det?

Pantkvitton kan användas som betalmedel i butik ansluten till ClearOn (ej Circle K). Kvittot gäller vid köp av valfria varor, med undantag för rabattbefriade varor såsom tobak, spel, pant, alkohol och läkemedel.

Du behöver handla för hela kvittots belopp vid ett köptillfälle och eventuella ovan nämnda varor ska dessförinnan ha räknats av från totalsumman.

Vilka kedjor är anslutna till ClearOn?

Följande kedjor är anslutna till ClearOn och kan lösa in kuponger:

ICA, Coop, Hemköp, Willys, CityGross, Apotek Hjärtat, Pressbyrån, Shell, 7-Eleven, Matrebellen, Ö&B, My Way, Direkten, Gulf, Granngården, Eurocash och EKO.

Butiken har överlåtits / stängt igen, vad behöver jag som tidigare ägare göra?

Du som tidigare ägare behöver inte göra något, det är den nya ägaren som, via vår hemsida, behöver inkomma med sina uppgifter till oss. Tillhör butiken en kedja kommer även kedjan att informera oss om förändringen.