20 november, 2024

Swisha lite snällhet, sprid glädje i jul

 

Av pepparkakor blir man snäll – det vet alla. Och på julen ska vi vara extra snälla, inte minst mot de som behöver det som mest. Därför har Orkla Confectionery & Snacks och Göteborgs kex tillsammans med barnrättsorganisationen Maskrosbarn skapat den populära kampanjen ”Swisha en påse snällhet”.

Julen och andra högtider kan vara extra tunga för barn som lever med svåra hemförhållanden. Det vill Orkla Confectionery & Snacks uppmärksamma och har därför sedan flera år tillbaka ett tätt samarbete med barnrättsorganisationen Maskrosbarn, som stödjer barn till föräldrar med missbruk, psykisk sjukdom eller som utsätter dem för våld.

 

Kampanj som gör gott

Lagom till julen drar Orkla Confectionery & Snacks och Göteborgs kex i gång kampanjen ”Swisha en påse snällhet” runtom i landets dagligvarubutiker. Kampanjen går ut på att kunder kan scanna en QR-kod i butik, eller via Göteborgs kex sajt, och på så sätt swisha en påse pepparkakskulor till en eller flera vänner tillsammans med en glad julhälsning. Summan som swishas går till Maskrosbarn.

– För oss på Orkla Confectionery & Snacks är det viktigt att bidra med glädje och stöd till det fina arbete som Maskrosbarn gör och detta är ett av flera samarbeten vi har. Vi har stöttat dem sedan 2014 och är en av deras huvudpartners, säger Stine Strømberg, Brand Manager på Göteborgs kex som ägs av Orkla Confectionery & Snacks.

Ökar varje år

2024 är tredje året som kampanjen ”Swisha en påse snällhet” går av stapeln och den blir bara mer och mer populär.

– Det är jätteroligt att så många har upptäckt vår kampanj och bidragit med pengar. 2022 swishades det 1200 påsar, i fjol var vi uppe i nästan 1800 och i år hoppas vi att det ska öka ännu mer, kanske med ytterligare 50 procent, säger Stine Strømberg.

Samtidigt som kampanjen drar in pengar till Maskrosbarn hjälper den även till att sprida kunskap om dem som organisation.

–  Genom att driva en kampanj tillsammans får vi synlighet i Göteborgs kex kanaler och i butiker runt om i landet. Det skapar inte bara ökad kännedom om oss som organisation utan gör även att vi kommer ut med viktiga budskap om att vuxna kan stötta barn som far illa. Det gör att fler barn får möjlighet att ta del av våra stöd och vetskapen om barn i utsatthet ökar, säger Marlene Lundli, Kommunikation- & insamlingschef hos Maskrosbarn.

Det är väldigt flexibelt och enkelt att utforma en kampanj via Send-a-gift

Två påsar Göteborgs Kex Pepparkakskulor står på ett bord.

Swisha lite snällhet

Mekaniken bakom kampanjen har skapats av ClearOn och tjänsten Send-a-gift. Stine Strømberg uppskattar smidigheten och enkelheten med verktyget.

– Det är väldigt flexibelt och enkelt att utforma en kampanj via Send-a-gift. Vi får snabbt fram en kampanjsida som är snygg och lätt att förstå och använda för konsumenter, säger hon och tillägger:

– Numera kan man dessutom fylla i flera mottagare, vilket är jättebra. Det gör tröskeln lägre om man vill skicka en gåva till flera personer samtidigt. Jag tror att det kan bidra till att vi ökar donationen ytterligare.

Skicka när du vill

En annan nyhet i Send-a-gift-tjänsten är att du kan ställa in vilken tid på dygnet du vill skicka din gåva.

– Det är också väldigt smidigt, eftersom man då kan förbereda sin gåva när som helst och sen skicka den vid en senare tidpunkt. Det gör det ännu enklare att använda tjänsten.

Supporten från ClearOn har fungerat fint genom hela processen, säger Stine Strømberg.

– ClearOn är professionella. De förstår och bemöter våra behov och önskemål. Så det känns tryggt att använda deras tjänster.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2024-11-21

Om Maskrosbarn

Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stöttar barn vars föräldrar har ett missbruk, psykisk sjukdom eller som utsätter dem för våld. Detta görs bland annat genom utbildningar, föreläsningar samt stödverksamhet i form av läger, ungdomsgårdar, internetstöd och personliga coacher. Orkla Confectionery & Snacks, där Göteborgs kex ingår, har stöttat organisationen Maskrosbarn sedan 2014 och är i dag en av organisationens huvudpartners.