Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Därför är det viktigt att samla in data om dina kunder – och använda den smart
De flesta varumärken har som ambition att känna sina kunder väl. Men hur bra koll har du egentligen? Vet du vilken kommunikation kunderna föredrar och hur de vill ta emot den? Och vet du vilken av dina produkter som de föredrar? Här tipsar vi om hur du samlar in kunddata och använder den på bästa sätt.
I ett medie- och kommunikationslandskap under förändring är det nödvändigt att målgruppsanpassa sin kommunikation och anstränga sig för att ge kunderna det de verkligen är intresserade av. Men hur gör man då för att träffa rätt och inte skjuta för brett? Här är insamling av data, och kunskap om hur du använder den smart, avgörande.
– I dag skickar många samma budskap till alla sina mottagare, men det är ingen lyckad strategi. Vi måste skifta från att tänka stora, breda kampanjer till en bred målgrupp till att i stället jobba mer med målgruppsanpassad, personlig kommunikation som är riktad direkt till mottagaren, säger Gilles Lenaerts, som är Sales Manager på ClearOns samarbetspartner Qualifio.
– Det är dessutom bättre att kommunicera löpande med sin målgrupp, via exempelvis nyhetsbrev, sociala medier och riktad annonsering, än att förlita sig på ett antal stora kampanjer som går ut brett några gånger om året. Frekvens är viktigt för att alltid vara top of mind, fortsätter han.
Ökat engagemang med interaktiva kampanjer
Tillsammans erbjuder ClearOn och Qualifio ett stort och ständigt växande utbud av interaktiva kampanjer som ökar konsumenternas engagemang i alla digitala kanaler. Det handlar om allt från tävlingar, quiz och omröstningar till undersökningar, landningssidor, bild- och videotävlingar och en hel massa annat.
– Inte nog med att man når ut rätt i målgruppen och engagerar den digitala generationen med de här interaktiva varumärkesupplevelserna som är kopplade till olika erbjudanden, dessutom samlar man in en stor mängd data – siffror som är ovärderliga för att analysera och utvärdera kampanjer samt planera framtida aktiviteter, säger Petri Keränen, Head of Sales & KAM på ClearOn.
Använd din data på rätt sätt
Men hur använder man då bäst den data som samlats in under en sådan här kampanj?
– Att bara samla in data för sakens skull är aldrig en bra idé. Gör hemläxan först och fundera över vad du ska använda dina insamlade uppgifter till. Du vill ha data som gör dig och ditt varumärke relevant för målgruppen, säger Gilles Lenaerts och tillägger att man redan i designfasen bör tänka igenom noggrant vilka uppgifter man vill att mottagarna ska lämna ifrån sig.
Som exempel tar han upp varumärkens lojalitetsprogram. Alla som är medlemmar i ett kundlojalitetsprogram vill förmodligen inte ha samma erbjudande. Någon vill ha rabatter, en annan vill ha gratisprover och en tredje kanske vill ha premiumerbjudanden.
– Genom att ställa en enkel fråga till kunden om vad hen föredrar får du viktiga data som gör att din nästa kampanj kan bli ännu mer personlig och riktad. Det ger i sin tur en närmare relation till kunden, säger Gilles Lenaerts.
Så lyckades Nestlé Purina
Ett varumärke som lyckats väl med detta är Nestlé Purina som säljer hund- och kattfoder. I sin interaktiva kampanj, som först gick i Benelux-länderna och numera har lanserats i över 60 länder, fångade de inte bara upp hundägare genom att erbjuda gratisprover när de deltog i en tävling, de samlade även data om vilken hundras kunden hade samt hundens namn och födelsedag – viktig info för nästa steg i deras marknadsföring.
– Med den informationen kunde Nestlé Purina göra sin nästa kampanj än mer personlig och riktad, med olika erbjudanden till olika kunder, beroende på hur gammal deras hund var, vilken ras och storlek med mera. De knöt med andra ord ett ännu starkare band till sina kunder genom att använda sig av informationen de fick i en interaktiv kampanj, avslutar Gilles Lenaerts.
Gilles Lenaerts, Sales Manager på Qualifio som erbjuder ett stort utbud av interaktiva kampanjverktyg.
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-05-24
Om Qualifio
”Qualifio enables brands to grow passionate communities by making customer engagement and loyalty easy. We provide brands with two powerful, complementary and easy-to-use SaaS platforms: Qualifio Engage, a data collection and interactive marketing platform, and Qualifio Loyalty, an interaction-based loyalty platform. Brands and media groups like Bonnier, Unilever, MediaMarkt, DailyMail, Decathlon, Nestlé or Lille OSC engage with their audiences daily, thanks to Qualifio.”