ClearOns expert Alexandra Sjöberg tipsar om hur du bäst planerar din digitala kampanj.
17 maj, 2022

Så väljer du rätt digital kampanj

ClearOns utbud av digitala kampanjtjänster är brett och möjligheterna många. Men hur ska du egentligen tänka när du planerar din kampanj – och vilken typ av tjänst passar bäst? Här får du goda råd av ClearOns experter!

Under de senaste åren har ClearOn utvecklat ett stort utbud av digitala kampanjtjänster. Inom ramen för Activate Interactive erbjuds allt från gamification med Qualifio till riktade annonser på sociala medier: Smart Ad samt Send a gift, och förstås trotjänarna Mobila presentkort och Garantisida/pengar tillbaka-kampanjlösningar. Så portföljen är fylld med intressanta alternativ, men hur ska du veta vilken av de olika tjänsterna som passar bäst för just din kampanj?

 

Vad vill du uppnå?

Det finns några olika saker att tänka på innan du väljer kampanjform.
– Mitt grundråd är att börja med att fundera på vad du vill uppnå med kampanjen. Är det att boosta engagemanget, att öka försäljningen eller att bygga varumärkeskännedom? Kanske vill du göra allt detta samtidigt? säger Alexandra Sjöberg, digital projektledare på ClearOn.

Andra viktiga frågor att ställa dig innan du gör ditt val är förstås vilken budget du har men också hur länge du vill att din kampanj ska pågå.
– Och om det är en produktlansering kanske du vill göra en sampling och koppla en kupong till din digitala kampanj. Då kan en Smart Ad-lösning vara det bästa för dig, fortsätter Alexandra Sjöberg.

 

Enkelt och smidigt

Enkelt, snabbt och effektivt är ledord för alla ClearOns digitala kampanjtjänster.
– Det ska inte vara krångligt att få i gång en kampanj. Tvärtom, säger Alexandra Sjöberg och exemplifierar med tjänsten Kampanja:
– Om du har allt material färdigt kan det ta bara några minuter att sätta upp en Kampanja-kampanj med en egen landningssida och sen är du i gång.

 

Ständig utveckling

I dag innehåller ClearOns portfölj en bred palett av digitala kampanjtjänster och utbudet utvecklas ständigt.
– Vi strävar alltid efter att ligga steget före och ha örat mot rälsen för att snabbt kunna anpassa oss till de behov som marknaden har och därmed kunna erbjuda våra kunder det som ger bästa möjliga effekt. Där är samarbeten, som det vi har med Social Media Lab för vår tjänst Smart Ad, en viktig parameter men även den dialog vi har med våra kunder kring deras önskemål, säger Pierre Gewerth, produktchef för Sales Promotiontjänster på ClearOn

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-05-24

 

ClearOns digitala kampanjtjänster

 

Kampanja

Ett populärt och smidigt verktyg där du enkelt bygger en egen landningssida för att distribuera kuponger. Du får en skräddarsydd url som du kan distribuera ut på flera sätt: som QR-kod, i butik, i sociala medier med mera. När konsumenten skannar QR-koden eller klickar på länken kommer de direkt till er landningssida och kan fylla i sina uppgifter där.

Fördelar: Ett enkelt, kostnadseffektivt och lätthanterligt verktyg. Bra för organisk spridning av kampanjen. Vill du att många ska kunna ta del av erbjudandet, då är Kampanja rätt val.

 

Qualifio

Med över 50 olika format – från quiz till pussel – är Qualifio en perfekt lösning för den som vill engagera sin målgrupp och lära känna den bättre. Det är ett bra verktyg för att boosta engagemang och få in kvalitativa data. Med Qualifio får du också bättre förståelse för hur konsumenter interagerar med ditt varumärke.

Fördelar: Qualifio är en relativt enkel plattform – du behöver inte vara IT-expert för att bygga kampanjer med Qualifio. Den ger även stora möjligheter att samla in data och koppla ihop det med externa CRM-system. Perfekt för att bygga varumärket och skapa personifierade kampanjer.

 

Smart Ads

När du vill rikta din kampanj mot en specifik målgrupp som du redan känner väl – då är Smart Ads perfekt. Konsumenten får annonsen i Instagram Stories och kan där skriva in sitt telefonnummer för att få en kupong direkt i mobilen. Man kan bara få samma erbjudande en gång och det går inte att sprida länken vidare. Bra även för att undvika badwill i form av kuponger som tagit slut.

Fördelar: Passar bra när du känner din målgrupp väl och vill nå ut till den. Eftersom länken inte är delbar undviker du att kampanjen sprids utanför målgruppen. Är ett kostnadseffektivt verktyg som passar bra vid till exempel sampling.

 

Send a Gift

Med vår tjänst Send a Gift kan du skapa en egen landningssida som du formger enligt dina önskemål, alternativt ha en sida under Mobilapresentkort.se. Här kan du erbjuda dina kunder att swisha din produkt till någon de tycker om. Mottagaren får en mobil kupong direkt i sin telefon. Funkar för allt från glass till tidningar och choklad.

Fördelar: Perfekt för att skapa kampanjer med en egen, skräddarsydd url. Passar året runt och framför allt vid högtider som påsk, alla hjärtans dag och halloween.

 

Garantikampanj

Detta är ett verktyg som är perfekt för att skapa garanti- eller pengar tillbaka-kampanjer. Även här bygger du en skräddarsydd sida dit din kund kan gå om hen inte är nöjd eller vill ha pengarna tillbaka för en köpt produkt. Perfekt när konsumenten vill ha kupongen direkt utan dröjsmål.

Fördelar: En tjänst som tryggar kunden när hen tar sitt köpbeslut i butiken.