Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Så har Ica ökat kundernas engagemang med Engage
Ett år har gått sedan Ica och ClearOn förstärkte samarbetet kring mobila kuponger och interaktiva marknadsföringstjänster. ”Det har gått väldigt bra och våra leverantörer uppskattar att kunna synas tillsammans med vårt varumärke i ytterligare en kanal”, säger Erik Blomström, affärsutvecklare på Ica.
Ökat engagemang, mer interaktion med varumärket och ett spännande, nytt sätt att möta kunderna i en ny kanal. Så beskriver Erik Blomström, affärsutvecklare på Ica, några av fördelarna som deras leverantörskunder upplever sedan Ica började erbjuda nya digitala tjänster, som bygger på ClearOns teknologi och tjänsten Engage.
– Våra leverantörer vill gärna testa nya sätt att driva försäljning och kommunikation med sina kunder. Tack vare att vi nu kan erbjuda dem den här digitala lösningen med snygga och effektiva annonser i sociala medier, där det dessutom finns en tydlig call to action, har de fått ytterligare ett verktyg i lådan att nå ut med sina varumärken, säger Erik Blomström.
Kampanj med extra touch
Att samarbeta med kundleverantörer, både i annonser och som redaktionella samarbeten på sociala medier, är inte nytt för Ica men tack vare ClearOns teknologi kan de nu erbjuda något extra, påpekar Erik Blomström.
– Vi såg det som var unikt i ClearOns erbjudande – att kunna koppla på en säljdrivande aktivitet och en tydlig call to action till vår kommunikation. Kunden ser inte bara en annons, de kan dessutom ladda ner en mobil rabattkupong och lösa in den i sin butik. Det blir en extra touch och ett sätt att öka engagemanget hos kunderna.
Positiv respons
Responsen har varit positiv och många av Icas leverantörer har velat testa det nya sättet att kommunicera med sina kunder och få draghjälp av Icas starka varumärke. Annonserna går både i Icas egna sociala medier och som sponsrade annonser mot utvalda målgrupper.
– Ica har Sveriges största matkonto på Instagram – genom att synas där når du ut till väldigt många. Om du dessutom adderar en mobil kupong i annonsen blir det ytterligare ett sätt att skapa uppmärksamhet och fånga konsumentens intresse. Det gör att många av våra leverantörer tycker att detta är ett väldigt spännande sätt att göra en kampanj på, säger Erik Blomström.
Den digitala synligheten tillsammans med en kupong i hyllan är den optimala mixen för flera av våra kunder i det vi kallar 360-gradersaktiveringar.
Löser in alla mobila kuponger
I samband med att Ica och ClearOn förstärkte sitt samarbete förra hösten öppnade även möjligheten för shoppers att lösa in mobila rabattkuponger och presentkort som kommer direkt från leverantörernas kampanjer i Icas cirka 1300 butiker.
– Det är förstås väldigt positivt att vi nu kan ta emot alla typer av mobila rabattkuponger och mobila presentkort och lösa in dem med ClearOns teknologi. Både kuponger från våra egna kampanjer och från leverantörernas. Det underlättar för alla: kunder, butiker och leverantörer, säger Erik Blomström.
Stort intresse för Engage
Integrationen hos Ica har gått över förväntan, hela vägen från ax till limpa, och förtydligat ClearOns erbjudande och position ytterligare på marknaden, säger Sofia Schöldström Head of KAM på ClearOn.
– Vår målsättning är att hela tiden skapa mervärden och affärsnytta för våra kunder, vilket det utökade Ica-samarbetet är ett bra exempel på i flera led, säger hon och tillägger att intresset för Engage-aktiveringar har ökat tydligt på marknaden.
– Den digitala synligheten tillsammans med en kupong i hyllan är den optimala mixen för flera av våra kunder i det vi kallar 360-gradersaktiveringar.
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2024-11-21