Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Så fick Fever-Tree fler att hitta till hyllan med tonic
Med humor, gamification och ett snyggt format fångade dryckesjätten Fever-Tree konsumenternas intresse i sin kampanj i sociala medier. Ett kul personlighetstest öppnade shopperns ögon för hyllan med tonic.
De flesta som har passerat en butikshylla med tonic och andra drinktillbehör vet att utbudet är stort, märkena och smakerna många. Som konsument kan det vara klurigt att veta vilken sort man ska välja och hur man bäst blandar till en god drink av den tonic man valt.
– Detta ville vi ändra på och valde därför att ta till ett nytt grepp där vi fick möjlighet att skapa trafik till butiken, sticka ut i hyllan och samtidigt lösa problematiken med att kunderna inte riktigt vet hur de ska använda våra drycker, säger Charlotta Wikander, brand manager på Solera Sweden AB som marknadsför bland annat de populära dryckerna från Fever-Tree och Ginger Joe.
Gamification – ett lyckat val
Valet föll på en gamification-kampanj där Fever-Tree tillsammans med ClearOn och sin reklambyrå skapade ett personlighetstest som gick i sociala medier under ett antal veckor. Namnet på kampanjen var ”Vilken mixer är du?” och den bestod av ett humoristiskt smaktest. Testet innehöll bland annat frågor som ”Vilket djur identifierar du dig med?” och ”Vilken är din bästa årstid?”. I slutet av testet fick man reda på vilken smaktyp man var tillsammans med ett recept på en förmodad favoritdrink, baserat på personligheten. Dessutom fick alla som deltog en digital rabattkupong på Fever-Trees drycker direkt i sin mobil.
– Vi hade även fysiska hyllvippor med QR-koder i butikerna för att fånga upp kunder där. Tanken med kampanjen var framför allt att skapa uppmärksamhet kring vårt varumärke och skapa trafik till våra hyllor i butiken men också att engagera och belöna lojala konsumenter och rekrytera nya, säger Charlotta Wikander.
Greppet var lyckat. Testet blev snabbt populärt och fick många deltagare.
– Det var en lyckad kampanj, som dessutom var väldigt fin grafiskt. Det är riktigt bra att kunna engagera konsumenten på det här viset och behålla dem under en tid så att de blir exponerade för varumärket.
Både digitalt och butiksbaserat
Parallellt med den digitala kampanjen för Fever-Tree löpte även Ginger Joes kupongkampanj i butik.
– Vår kampanj för Ginger Joe är mer av en traditionell butikskampanj med papperskuponger. Den har vi kört under en längre period och den har visat sig vara lyckosam med fin inlösen.
För just Ginger Joe, som är en ginger beer, tror Charlotta Wikander att en traditionell kupongkampanj är bra, men hon är även öppen för att testa en liknande digital kampanj som den för Fever-Tree.
– Ginger Joe är visserligen marknadsledande, men trots det är det många konsumenter som inte känner till vad en ginger beer är eller hur man använder den. Då kan en rabattkupong i hyllan vara anledningen till att man faktiskt vågar testa den, säger hon och fortsätter:
– Samtidigt skulle jag gärna växla upp och göra någon form av gamification-kampanj även för Ginger Joe framöver. Jag tror att vi har rätt målgrupp för den typen av kampanj och det speglar även vad vi gör i andra kanaler så att vi kan få ihop en fin helhet.
Det är riktigt bra att kunna engagera konsumenten på det här viset och behålla dem under en tid så att de blir exponerade för varumärket.
Bra samarbete och backning från ClearOn
Charlotta Wikander är mycket nöjd med samarbetet med ClearOn och det stöd hon har fått under hela processen med både Fever-Trees och Ginger Joes kampanjer.
– Vårt samarbete funkar jättebra – allt från våra kontaktpersoner hos ClearOn till att vi snabbt får bra hjälp, backning och råd under hela processen. Dessutom är det en stor fördel att vi med ClearOn har allt samlat på ett enda ställe och kan väva ihop våra kampanjer, oavsett om de är digitala eller går i butik.
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-03-08