Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Philadelphias generösa gåva: matcheck värd 700 kronor
I vårens kampanj för Philadelphia har Mondelez inte sparat på krutet. Hela 500 konsumenter kan vinna en matcheck värd 700 kronor att köpa valfria matvaror för. Ett initiativ som har flera fördelar: ökad synlighet för varumärket, goodwill för butikerna och glada konsumenter som får ett tillskott i hushållskassan.
Under våren kommer 500 konsumenter att kunna fylla en matkasse med valfria varor för 700 kronor i sin närmaste livsmedelsbutik och betala med en matcheck de vunnit i butikens tävling. Bakom det generösa erbjudandet står Mondelez och varumärket Philadelphia, som valt att göra något lite extra för sina konsumenter och butiker under vårens kampanjperiod.
– Vi ville skapa en aktivering som känns bra i både magen och hjärtat, inte minst med tanke på att folk har det allt tuffare med att få ekonomin att gå ihop och att många känt av de ökade matpriserna. Då kändes en sådan här tävling, i samarbete med butikerna, helt rätt, säger Anna Nyquist, Activation Specialist på Mondelez.
Fördelar för både säljkår och kunder
Mondelez står för matchecken medan handlarna själva organiserar tävlingen i sina butiker.
– De har fria händer att lägga upp tävlingen hur de vill. De kan till exempel använda sina sociala medier och låta kunderna tävla om vinsten där genom att skicka in sitt bästa recepttips, skriva en slogan eller liknande, säger Anna Nyquist, som hoppas på fler innovativa tävlingsupplägg som ska locka många konsumenter att delta.
Bra säljverktyg
Tävlingen går av stapeln parallellt med Philadelphias vårkampanj där den populära kocken Dante Zia lagar mat med Philadelphia som ingrediens på tv-kanalen Godare.
– Vi sponsrar programmet och kör parallellt en aktivering i butik med receptfolder, QR-koder och rabattkuponger. Dessutom lottar vi ut Dantes kokbok i samband med tävlingen och kampanjen, säger Anna Nyquist.
Utöver engagerade konsumenter som får tävla om ett generöst bidrag till hushållskassan blir tävlingsaktiveringen även ett viktigt verktyg för Mondelez säljkår när de ska sälja in vårens kampanj i butik.
Även om det främsta syftet med tävlingen förstås är att ge tillbaka till våra konsumenter så är det också ett bra redskap för vår säljkår att få fina placeringar i butiken.
– Även om det främsta syftet med tävlingen förstås är att ge tillbaka till våra konsumenter så är det också ett bra redskap för vår säljkår att få fina placeringar i butiken. Det blir som en del i det införsäljningskit som de har med sig ut på fältet. Och det är extra kul att kunna erbjuda dem något som är lite nytt och annorlunda jämfört med det vanliga.
Ökar trafik till butiken
Även butikerna vinner på aktiveringen: fler besök på sina sociala medier, fler kunder i butiken och chansen att sälja en full matkasse utan någon rabattförlust är några av fördelarna, påpekar Anna Nyquist.
– Dessutom skapas det bra goodwill gentemot kunderna, som blir glada över att få tävla om så fina priser, helt utan att butiken behöver stå för någon kostnad.
Matchecken har Mondelez tagit fram tillsammans med ClearOn och den går att lösa in överallt i dagligvaruhandeln.
– Eftersom denna typ av kuponger var ny för oss behövde vi lite extra support och det har funkat jättebra. Vi är väldigt nöjda med ClearOn och den hjälp vi fått av dem, säger Anna Nyquist och avslutar:
– Det känns alltid bra att ha ett syfte med sin aktivering som är behjärtansvärt. Nu ska det bli spännande att se hur tävlingen tas emot. Jag hoppas att många vill vara med och tävla och att våra fina priser ska bli till glädje för vinnarna.
Anna Nyquist
Activation Specialist på Mondelez
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2024-03-14