Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Pepsi Max delar ut digitala smakprov – över hälften av kupongerna inlösta
Sampling är viktigt för att få nya konsumenter att provsmaka Pepsi Maxs drycker. Men att dela ut gratisprover är både tids- och personalkrävande. Nu har dryckesjätten hittat ett effektivt komplement till traditionell sampling.
– För oss handlar allting om smak och vi vet att vi har den bästa smaken på marknaden*. Därför är det viktigt för oss att nå ut så brett som möjligt så att konsumenter överallt i landet får chansen att provsmaka Pepsi MAX, säger Nina Sidenå, Sr Commercial Manager Pepsi på Carlsberg Sverige.
Bra komplement
Tidigare har Pepsi MAX kört traditionella samplingskampanjer och delat ut flaskor till förbipasserande på gator och torg. Sedan ett par år tillbaka kompletterar de dessa med digitala kampanjer på sociala medier.
– Det började under pandemin, när restriktionerna gjorde det svårt att dela ut smakprover. Då fick vi upp ögonen för hur bra och effektivt det är med sampling via digitala kanaler. Dessutom är det roligt att komplettera den traditionella samplingen med ett modernt, digitalt alternativ som passar en ung målgrupp, säger Nina Sidenå.
Det är enkelt och smidigt att få sin gratisflaska. Du klickar bara på en länk i annonsen, skriver in ditt telefonnummer och får direkt en digital kupong i mobilen, som du sen löser in mot en gratis flaska Pepsi MAX i närmaste butik.
– En stor fördel med den digitala samplingen är att alla, oavsett var du bor, kan ta del av kampanjen och få provsmaka Pepsi MAX, säger Nina Sidenå och tillägger att en annan fördel är att kampanjer som dessa driver trafik till butiken.
En stor fördel med den digitala samplingen är att alla, oavsett var du bor, kan ta del av kampanjen och få provsmaka Pepsi Max
Inlösen på mer än 50 procent
Kampanjen har gått som annonser i Pepsi MAX sociala medier-kanaler.
– Vi har kört detta i flera omgångar, bland annat i samband med vårt sponsorskap och finalen av Masked Singer Sverige, då vi delade ut både 50 cl- och 150 cl-flaskor. Det var väldigt populärt och vi fick en inlösen på över 50 procent. Det är jättebra och vi är väldigt nöjda med att så många har fått provsmaka Pepsi MAX, säger Nina Sidenå.
*Kantar, 2022
Text: Karin Cedronius
Foto: Pepsico
Publiceringsdag: 2024-03-14