20 november, 2024

Lockar tusentals tävlande

 

Skanna QR-koden och tävla om ett gratis tandläkarbesök och andra fina priser. Så löd uppmaningen från Sensodyne i vårens butikskampanj. Gensvaret blev stort – närmare 9000 unika deltagare tog chansen och snurrade på lyckohjulet.

En kul spin-the-wheel-tävling engagerade tusentals shoppers i butiker över hela landet när tandkrämsmärket Sensodyne i samarbete med tandläkarkliniken Smile Tandvård körde sin kampanj i våras.

– Vi ville öka engagemanget och väcka intresse för en kategori som ofta hamnar i skymundan, trots att munhälsa är en viktig del av vårt välbefinnande. Många konsumenter köper tandkräm utifrån kampanjer eller vana, utan att ägna köpet särskilt mycket eftertanke. Vårt mål är att aktivera våra kunder och öka medvetenheten kring vikten av god munhälsa, säger Isabel Cortez, Customer Marketing Manager på Haleon.

Stort gensvar

I kampanjen som gick i butiker över hela landet tävlade shoppers om fina priser varje vecka, där ett gratis tandvårdsbesök hos en av Smiles tandvårdsklinker låg högst i topp. Andra attraktiva priser var produktcheckar för tandkräm som de tävlande fick direkt i mobilen när de vann på lyckohjulet och kunde lösa in i butikens kassa.

– Vi fick ett jättefint gensvar i tävlingen, nästan 9000 unika deltagare som tävlade.  Nyckeln i kampanjen var enkelhet – både för konsumenterna och butiken. Konsumenterna behövde bara skanna en QR-kod, medan butiken fick tillgång till material och en engagerande kampanj med direktvinster som kunderna kunde hämta direkt från butikshyllan.

 En sådan här aktivitet får konsumenterna att stanna upp i sitt kundvarv, att se våra produkter i hyllan och vilja delta i våra tävlingar.

Porträtt på Isabel Cortez, customer marketing manager på Haleon.

Isabel Cortez, Customer Marketing Manager på Haleon

Lättarbetat och flexibelt

Bakom tekniken står ClearOn och den interaktiva tjänsten Engage som gör det enkelt att skapa engagerande kampanjer med tävlingar, quiz, omröstningar och mycket annat.  Isabel Cortez tycker att verktyget är både lättarbetat och flexibelt.

– Jag gillar att det finns så många möjligheter att skräddarsy sin kampanj i Engage. Det är ett enkelt och snabbt sätt att skapa en rikstäckande kampanj som engagerar shoppare. Dessutom får man löpande uppföljning under kampanjens gång och kan se i detalj hur engagemanget och inlösen har gått.

Sticker ut i bruset

När Sensodyne framöver planerar fler butikskampanjer finns Engage med i mixen och shoppers kan absolut räkna med fler roliga och engagerande tävlingar ute i butikerna, lovar Isabel Cortez.

– En sådan här aktivitet får konsumenterna att stanna upp i sitt kundvarv, att se våra produkter i hyllan och vilja delta i våra tävlingar. Det är otroligt värdefullt för oss och ger oss chansen att fånga in nya konsumenter som får lära känna vårt varumärke.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2024-11-21

Kort om Sensodyne och Haleon

Haleon är en global ledare inom konsumenthälsa. Haleons syfte är att leverera bättre vardagshälsa som bidrar till ökat välmående och har en bred portfölj av välkända varumärken som bland annat inkluderar Sensodyne, Parodontax, Alvedon och Otrivin i Sverige.