Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Lantmännen bygger butiksrelationer med innovativa digitala kampanjer
Det är nytt, det är annorlunda och det bygger relationer. Lantmännen fick bra draghjälp inför våffeldagen av sin Swisha en våffla-kampanj. ”Både butikerna och kunderna tycker det är en kul grej som gör att man stannar upp och hajar till”, säger distriktschef och säljare Johan Longard.
Johan Longard har arbetat som säljare och distriktschef på Lantmännen med inriktning på butiker i Göteborg i många år och han känner sina butiker väl. Varje vecka besöker han dem för att distribuera nyheter, bygga exponeringar – och inte minst upprätthålla goda relationer.
– Relationsbyggande är jätteviktigt i min roll som säljare. Det är ju relationen med butiken som är grunden till all försäljning.
Nytt och annorlunda
Nyligen fick Johan draghjälp i sitt relationsbyggande med butikerna. Inför våffeldagen den 25 mars hade Lantmännen skapat en digital Send a gift-kampanj där kunderna uppmanades att swisha ett paket våffelmix till en vän via QR-koder på POS-material i butiken.
– Det var riktigt kul att visa upp den här kampanjen för mina butiker för det är något nytt och annorlunda, utöver det vanliga. Och det är viktigt att utvecklas i vår bransch, både vad gäller produkter och exponeringar, säger Johan Longard.
För Johan Longard och Lantmännen blev kampanjen en extra försäljningsmöjlighet, en chans till bra exponering i butik och en snackis när de mötte sina butikskunder, ett slags ”pratstartare”.
– Det hände till och med att jag swishade en våffelmix till butikens kolonialansvarige för att visa hur enkelt det är. Det var väldigt uppskattat. Vem blir inte glad för en våffla, liksom!
Bra komplement till kuponger
Det är inte första gången Lantmännen använder sig av ClearOns tjänst Send a gift. I julas hade de kampanjen ”Swisha en pepparkaka” för Lantmännens pepparkaksmix och till sommaren planeras det fler spännande swishakampanjer.
– Den här typen av digitala aktiviteter är ett riktigt bra komplement till de fysiska kupongerna, säger Sara Levin, Market Experience Manager på Lantmännen, och tillägger att de ständigt jobbar med att hitta nya spännande kampanjlösningar.
– Vi har mycket basprodukter i vårt sortiment och då är det viktigt att våra säljare får med sig en spännande ”story” när de besöker sina butiker så det händer något nytt och kul i hyllan. Den här Send a gift-aktiveringen är just en sådan aktivitet som både våra säljare och butikerna går i gång på samtidigt som vi engagerar shoppers i vårt varumärke.
Det lockar in kunder till butiken och när de väl är där för att lösa in sin gåva köper de ofta något mer än bara den produkt som de fått en digital presentcheck på.
Bra för båda parter
Sara Levin tillägger att det finns ytterligare fördelar med den här typen av digitala kampanjer, som även gynnar butikerna.
– Det lockar in kunder till butiken och när de väl är där för att lösa in sin gåva köper de ofta något mer än bara den produkt som de fått en digital presentcheck på. Dessutom är det ju kunden som swishat produkten som betalar för den, varken butiken eller varumärket behöver stå för kostnaden. Så det är verkligen win-win för båda parter.
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-05-10