Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
”Kuponger är en viktig service till våra kunder”
För Ica Maxi Hälla i Västerås, som är Sveriges tredje största Ica Maxi-butik, är kuponger en självklar och viktig service till kunderna. Här har ”kupongväggen” en given plats mitt i butiken. ”Vi ser tydligt att kupongerna triggar försäljningen och att kunderna gillar dem”, säger handlaren Viktoria Holmgren.
Alldeles vid infarten till Västerås, nära E18, ligger en av landets tre största Ica Maxi-butiker med en omsättning på drygt 850 miljoner kronor och cirka 200 anställda. Butiken drivs av systrarna Viktoria och Anna Holmgren, som tog över driften från sin pappa för ett par år sedan. Ica Maxi Hälla är något så ovanligt som en stormarknad där många av kunderna handlar som om det vore deras närbutik.
– Vi ligger nära ett bostadsområde där det inte finns någon närbutik så vi har ganska många kunder som besöker oss lite oftare än man kanske brukar göra med en Ica Maxi Stormarknad. Det är väldigt roligt att ha stammisar som kommer flera gånger i veckan och handlar hos oss, berättar Viktoria Holmgren.
Ändrade köpmönster och ökat kupongintresse
Precis som många andra dagligvarubutiker har även Ica Maxi Hälla noterat en kraftig ökning av kundernas intresse för kuponger den senaste tiden. Under perioden januari till maj 2023 ökade inlösen med hela elva procent jämfört med samma period förra året.
– Ja, det är tydligt att fler kunder är intresserade av kuponger och vill lösa in dem. Jag tror det är ett led i det ändrade köpmönster som vi har sett under det senaste halvåret. På grund av inflationen har ju kundbeteendet blivit lite annorlunda. Man letar efter fler erbjudanden, klipp och bra priser. Kunderna är helt enkelt mer prismedvetna och då är kuponger en viktig del i det, säger Viktoria Holmgren.
Viktoria Holmgren, ICA Maxi Hälla i Västerås
Självklart med kuponger hos Ica Maxi Hälla
För systrarna Holmgren och Ica Maxi Hälla har kupongerna alltid haft en självklar plats i butiken. Viktoria och Anna med personal säger så gott som alltid ja när leverantörernas säljare vill hänga upp sina kuponger i deras butik.
– Vi har jobbat med kuponger i alla år och vi sållar inte utan säger ja till i princip allt. Våra kunder vill ha dem och vi märker ju att de triggar köp, så även för oss är det positivt. Det blir en tydlig effekt på försäljningen med kuponger, säger Viktoria Holmgren.
Ica Maxi Hälla har till och med satt upp en kupongvägg mitt i butiken där alla aktuella kuponger hängs upp, förutom att de också hänger vid hyllkanten.
– Vi började med det för några år sedan, eftersom det blir smidigt för kunderna att ha alla kuponger samlade på ett ställe där de kan gå och plocka det de vill ha. De kunder som känner till vår kupongvägg går gärna dit först och tittar och tar de kuponger som de är intresserade av, säger Viktoria Holmgren.
Samtidigt känner kanske inte alla till kupongväggen, så det är fortfarande viktigt att ha kupongerna även vid hyllkanten.
– Där gör de ju även nytta genom att vara en hyllpratare som gör att kunderna får upp ögonen för produkten eftersom den sticker ut från hyllan med sin kupong. Det märks tydligt på försäljningen när en produkt har en kupong, säger Viktoria Holmgren och avslutar:
– Vi har jobbat med kuponger i alla år och kommer att fortsätta med det. Det är en service till våra kunder och det ökar försäljningen för oss så det är en win-win för alla parter.
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-09-25
Foto: Kajsa Göransson