18 september, 2024

Kreativt och kul när Celsius skapar virala 360-kampanjer

För funktionsdrycken Celsius är ingen kampanjidé för crazy. De arbetar i en kategori som växer supersnabbt och där konkurrensen är hård. Därför måste de ständigt vara innovativa och nytänkande. Gamification är ett av flera sätt att möta målgruppen.

Två sekunder – så lång tid har du på dig att fånga någons intresse på Tiktok. Ungefär samma tidsspann gäller även för ett varumärke som vill fånga en konsuments uppmärksamhet i livsmedelsbutiken. För funktionsdrycken Celsius, vars målgrupp är unga kvinnor och män i åldern 18–24 år, är detta en ledstjärna i alla kampanjer.

­– Vår kategori växer tvåsiffrigt och vi måste komma med nyheter hela tiden för att hålla vår målgrupp intresserad. Därför behöver vi tänka likadant i butiken som på sociala medier. För om vi lyckas fånga målgruppens intresse där så vet vi att de spenderar en hel del tid med oss och vårt varumärke. Och då har vi skapat engagemang och lojalitet hos dem, vilket i längden leder till försäljning, säger Jasmine Söderlund, Instore Activation Manager på Celsius.

Framgångsrika 360-lösningar

Att jobba med 360-lösningar har varit ett framgångskoncept för Celsius. Under våren har de kört ett antal innovativa kampanjer, tillsammans med bland andra humorgruppen RMM. De populära Youtube-stjärnorna spelade in en Tiktok-video där de testade Celsius butiksexponering: en tävling där man via en QR-kod på POS-materialet kom till ett digitalt lyckohjul. Genom att spinna hjulet var man med och tävlade om ett par slalomskidor och andra fina priser.

Spelen och tävlingarna är ett bra verktyg för att kunna skräddarsy och göra något som har det lilla extra och får ens varumärke att sticka ut

Jasmine Söderlund, Instore activation manager på Celsius, bredvid en butiksexponering.

– Videon med RMM fick över 930 000 visningar och tävlingen var väldigt populär. Gamification som denna är ett vinnande koncept för att engagera vår målgrupp. Det visar också hur viktigt det är att skapa innovativt POS-material som fångar konsumentens uppmärksamhet i butiken, säger Jasmine Söderlund och fortsätter:

– Med den här mekaniken kopplar vi ihop all kommunikation vi har i alla kanaler. Det skapar en effekt där både våra följare och nya konsumenter känner igen oss och väljer oss när de kommer till butikerna.

Inspirerades av Tinder

En annan uppskattad tävling var Celsius humoristiska tolkning av Tinder, där de tävlande skannande en QR-kod i butiken och sen swajpade fram sin favoritsmak i Celsius sortiment. Vinnaren fick en hel årsförbrukning av sin Celsius.

– Spelen och tävlingarna är ett bra verktyg för att kunna skräddarsy och göra något som har det lilla extra och får ens varumärke att sticka ut. Så om du vill göra något annorlunda i både butik och andra kanaler, och få konsumenten att engagera sig i ditt varumärke, så är detta helt rätt.

Nöjd med samarbetet

Jasmine Söderlund tar gärna hjälp utifrån vid skapandet av varumärkets kampanjer och är mycket nöjd med sitt samarbete med ClearOn.

– Att samarbeta med en extern part som ClearOn gör det mycket enklare att få till kampanjerna och sparar mycket tid för mig så att jag kan ägna mig åt det kreativa och släppa de andra bitarna. Dessutom är ClearOn både smidiga och självgående. De får mig att känna mig jättetrygg.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2024-09-19