Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Digitala kuponger – en av nyheterna när Felix förbättrat sin kundklubb
Livsmedelsjätten Felix har stöpt om och uppgraderat sin kundklubb med bland annat digitala kuponger. Nu är det enklare och mer fördelaktigt för kunderna att samla poäng. Samtidigt får Felix ännu bättre konsumentinsikter. Mer digitalt och mer användarvänligt har varit ledorden i arbetet.
Det ska vara enkelt och fördelaktigt att vara medlem i ett lojalitetsprogram. Så resonerade Amanda Falkner, Digital Portfolio Manager på Orkla Foods som äger varumärket Felix. Tillsammans med sina kollegor har hon moderniserat och uppgraderat varumärkets kundklubb, som numera går under namnet Klubb Felix.
– Vi har en stor, lojal kundbas som älskar våra produkter och gärna är medlemmar i vår kundklubb, men det fanns potential att göra den ännu bättre. Den behövde bli mer digital och mer användarvänlig. En bättre kundklubb gynnar både kunderna och oss som företag.
För det är ju faktiskt så att en kundklubb inte bara är till för kunderna – lika intressant är den förstås för själva varumärket.
– Tack vare kundklubben får vi en massa viktiga insikter om våra kunder, som är svåra att få annars eftersom vi så sällan möter slutkonsumenten ute i butik. Insikter som kan göra oss bättre och mer relevanta i vårt erbjudande mot konsument. Kundklubben ger oss också möjlighet att påverka kundupplevelsen hela vägen till köptillfället och även efter köpet.
Generösa rabattkuponger
Klubb Felix vänder sig till personer som gillar Felix frysta enportionsrätter. Inuti varje förpackning finns en unik kod, som registreras på kundklubbens hemsida och då förvandlas till poäng. Varje gång man uppnår 100 poäng får man en digital kupong och kan hämta ut en gratis portionsrätt i sin matbutik.
– I nya Klubb Felix har vi även lagt till generösa rabattkuponger på vårt övriga sortiment som ketchup, köttbullar eller pyttipanna. Dessa kuponger triggas längs vägen, när man kommer upp i vissa poängnivåer, säger Amanda Falkner och fortsätter:
– På så vis har vi nu en klubb för hela Felix och inte bara för enportionsrätterna. Vi får enportionskonsumenten att testa mer av det goda från Felix, och samtidigt kan klubben väcka intresse även hos andra Felixkonsumenter.
Tack vare kundklubben får vi en massa viktiga insikter om våra kunder, som är svåra att få annars.
Digitala kuponger med unika koder
Alla kuponger är digitala och har en unik QR-kod och kupongkod. De aktiveras med ett enkelt klick på medlemmens egen sida i kundklubben och löses sen in i butikens kassa.
– Det ska vara enkelt och smidigt att använda sina rabattkuponger och det har det verkligen blivit med det här helt digitala systemet som vi arbetat fram tillsammans med bland andra ClearOn, säger Amanda Falkner.
Hon hyllar samarbetet mellan alla de parter som varit inblandade i jobbet med den nya kundklubben: ClearOn, Orkla Foods, CRM-byrån Stem agency och digitalbyrån 24HR.
– Det har verkligen varit ett jättefint teamwork där alla har gjort sitt allra bästa för att vi ska få till en så bra lösning som möjligt. Jag är väldigt nöjd med ClearOns insats och den fina hjälpen vi har fått med att få till den här lösningen. Vår kundklubb har aldrig funkat så bra som den gör nu.
Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2024-05-16