Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Butikstester visar – så påverkar kuponger köpbeteendet
Hur påverkar kuponger egentligen vårt köpbeteende? Inom ramen för vår insiktsserie “Clear Insights” har vi genomfört en omfattande studie i ICA-butiker för att besvara just den frågan. Genom att testa 60 olika kuponger från åtta varumärken har vi identifierat vad som verkligen fungerar när det gäller att öka försäljning och inlösen.
Storleken på rabatten – viktigare än du tror
Många tror att en högre rabatt alltid leder till fler sålda varor, men vår studie visar att det inte är så enkelt. En högre rabatt ökade inlösen men påverkade försäljningen marginellt. Däremot kan en lägre rabatt vara ett kostnadseffektivt sätt att bibehålla försäljningen utan att behöva subventionera produkterna för mycket.
Köp fler, få rabatt – effektivt eller avskräckande?
Kuponger som kräver att kunden köper fler enheter, t.ex. ”Köp 2, få 10 kr rabatt”, minskar inlösen men driver volymförsäljning. För vissa varor, som livsmedel med kort hållbarhet, kan detta vara en utmaning. Men för produkter som ofta köps i flerpack kan det vara en lönsam strategi.
Multikuponger – ger kunderna valmöjlighet och ökar försäljningen
Multikuponger, där kunden själv kan välja mellan olika köpkrav, visade sig vara en vinnare. De genererade både högre försäljning och inlösen. En trolig förklaring? De är ofta större och mer synliga, vilket gör att fler kunder uppmärksammar dem i butik.
Rabatt i kronor vs. procent – vad fungerar bäst?
Många butikskedjor använder procentuell rabatt i sina erbjudanden, men vår studie visar att kunder föredrar rabatter i kronor. Procent kan vara svårare att tolka, och en prissänkning på ”15%” upplevs inte alltid som lika konkret som ”5 kr rabatt”.
Maximera effekten av kuponger
Vill du skapa en framgångsrik kupongkampanj? Tänk på följande:
- Anpassa rabattnivån efter målet – Vill du driva prövoköp? Testa en högre rabatt. Vill du öka lönsamheten? En lägre rabatt kan fungera lika bra.
- Fundera på köpkrav – Kräver din produkt en högre köptröskel, eller ska du satsa på lägre krav för att få fler att prova?
- Gör kupongen synlig – Storlek, färg och placering i butik har stor betydelse för hur många som faktiskt använder den.
Vill du veta mer? Maila sales@clearon.se för insikter om hur kuponger kan användas för att driva försäljning!
Text: Erik Boltjes
Publiceringsdag: 2025-02-05