21 juli, 2023

Detta är ett blogginlägg från vår samarbetspartner Qualifio. Texten är direkt översatt från engelska

 

Vad du behöver känna till om nollparts- och förstaparts-data i en cookiefri värld  

Marknadsförings-världen står inför en stor utmaning – en värld utan cookies! I en värld utan cookies är det viktigt för varumärken att själva samla in förstaparts- och nollparts-data (zeroparty-/firstparty-data)

Google kommer att sluta stödja cookies från tredje part. Och med det råder ingen tvekan om att framtiden för digital marknadsföring kommer att påverkas. Men marknadsförare kan göra denna förändring till en möjlighet. Det finns lösningar – datainsamlingsstrategier där förstaparts-data och nollparts-data är en stor del av det. Men för det måste varumärken och annonsörer ta hänsyn till verkligheten och agera redan nu.

 

Vad händer med cookies från tredje part?

Google har meddelat att de kommer att fasa ut tredjeparts-cookies i sin Chrome-webbläsare i slutet av 2024. Det betyder:

Annonsörer kommer inte att kunna samla in data via tredjeparts-cookies.
Segmentering av målgrupper samt hur targeting sker för digital reklam kommer behöva att förändras. Annonsörer kommer att behöva ansluta eller återknyta kontakt med kunder på nya och innovativa sätt.
Förstaparts-cookies försvinner inte. Varumärken kommer fortfarande att kunna samla in information om besökare på sina egna webbplatser.

 

Detta är inte slutet på digital reklam.

Få inte panik! Personalisering kommer fortfarande att vara möjlig utan tredjepartscookies. Det finns alternativa lösningar; de kommande åren kommer allt att handla om att testa, lära och anpassa sig.

Cookie är en väldigt liten textfil som webbläsaren skapar när kunden besöker en webbplats. Det gör det möjligt att samla in kunddata för att känna igen dem och hålla reda på deras preferenser för att ge en bättre och mer personlig användarupplevelse.

Förstaparts-cookie lagras av webbplatsen som en användare besöker. Det gör det möjligt för webbläsaren att komma ihåg användarinformation som köp, inloggningar och språkinställningar.

Tredjeparts-cookie skapas av andra webbplatser än den som en användare/kund besöker, till exempel annonsörers webbplatser och sociala medier. Den används för spårning, retargeting och onlineannonsering.

 

Text: Anastasia Babatzikis, Qualifio
Publiceringsdag: 2023-02-24 

ClearOn har tjänsterna som hjälper dig att på ett enkelt sätt samla in nollparts- och förstaparts-data. Klicka på länkarna nedan för att läsa mer.