Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Veronica Krantz och Pia Andrésen på Direkten Tobakshörnan i Jönköping
Så lyckades nya butiksägarna öka försäljningen – satsade allt på MoneyGram
Coronaåret till trots kan Veronica Krantz och Pia Andrésen på Direkten Tobakshörnan i Jönköping glädja sig åt ett fint resultat i sin nya butik. Inte minst för MoneyGram, som har ökat rejält under hösten.
Hej Veronica! Ni har ökat försäljningen av MoneyGram ordentligt under hösten. Vad har ni gjort för att det ska gå så här bra?
– Vi är ganska nya på det här – vi tog över butiken i mars 2020 – så det är verkligen kul att det gått så bra. Det finns nog flera orsaker men en stor anledning är att vi har gått över till att enbart erbjuda MoneyGram, medan den tidigare ägaren även hade Western Union. När det kommer kunder som vill skicka pengar med Western Union erbjuder vi dem att använda MoneyGram i stället och det brukar de flesta göra och tycka att det är minst lika bra.
Varför valde ni att satsa allt på MoneyGram?
– Vi tyckte att det kändes som en bra, seriös tjänst med bra regelverk och högt säkerhetstänk. Det kändes mer seriöst, helt enkelt. Visst finns det en del kunder som reagerar på att de inte kan skicka pengar till riktigt lika många länder som de kunde med Western Union, å andra sidan är det ju en säkerhetsåtgärd som är bra och som vi står bakom.
Bra skyltning driver försäljning
Har ni gjort något mer för att öka försäljningen av MoneyGram?
– Vi har sett till att skylta upp ordentligt både i och utanför butiken.
Vilka länder skickar era kunder pengar till främst?
– De skickar framför allt pengar till Rumänien, Polen, Thailand och Filippinerna, men även en del till Tyskland och Grekland.
Hur tycker du att Kassagirot och MoneyGram fungerar för dig som ombud?
– Det har varit enkelt att lära sig och oftast är det väldigt lätt att göra transaktioner. Visst kan det ställa till det lite om kunden har ett utländskt pass, men då säger ju systemet till. Sen är det vissa kunder som klagar över att de bara kan skicka 10 000 kronor under 24 dagar med MoneyGram, men det är ju en säkerhetsåtgärd så det är bra och det får man förklara för dem på ett vänligt sätt.
Mycket trafik i butiken
Ni tog över butiken just när pandemin hade slagit till. Hur har ert första år som handlare varit?
– Det var lite nervöst att ta över just när corona kom, men det har gått jättebra faktiskt. Vi ligger i ett bra, centralt läge där många passerar men också där många bor, så vi har haft bra med kunder. Eftersom vi har flera tjänster, som till exempel Kassagirot, ATG, olika pakettjänster och Instabox, har det varit mycket trafik i butiken. Inte minst eftersom e-handeln har ökat och många hämtar sina paket här.
Vad har du för råd till andra Kassagirotombud för att de ska lyckas med MoneyGram?
– Erbjud alltid kunden att skicka sina pengar via MoneyGram även om de hade tänkt sig att skicka med någon annan tjänst. Var trevlig och berätta om tjänsten och dess fördelar. Och be alltid kunden kolla upp att mottagaren har ett ombud hyfsat nära sig så att de inte behöver resa långt för att hämta ut sina pengar – allt för att undvika krångel. Och se till att det syns att ni har MoneyGram genom att skylta upp både i och utanför butiken!
Text: Karin Cedronius
Foto: Dayfotografi
Publiceringsdag: 2021-03-24