Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
”I år är vi bättre förberedda och längtar efter ruschen”
Med corona sköt försäljningen rejält i höjden förra våren och trenden fortsatte sedan spikrakt uppåt. Positivt förstås, men också förknippat med en rad utmaningar. Efter en del lärdomar och insikter står Adelsö Butik i år betydligt bättre rustade inför öns högsäsong.
Det är alltid fullt upp sommartid för Marja och Martin Conradsson, som sedan fem år tillbaka driver den lilla servicebutiken Adelsö Butik på ön Adelsö i Mälaren utanför Stockholm. Här finns 750 fastboende, vilket tredubblas med fritidsboende och turism under sommaren. Så har det alltid varit, men förra året blev något helt annat.
– Marsveckan när corona slog till på riktigt ökade vår försäljning med nästan 100 procent, berättar Marja om chockuppstarten av förra årets högsäsong.
– Vi blev tvungna att ta hem supermycket varor med kort varsel, samtidigt som vi blev väldigt oroliga för sjukdomssymptom, tillägger hon men framhåller samtidigt med tacksamhet att de ju trots allt ”drabbades positivt”.
Ändrat köpbeteende
Följden för Marja och Martin blev en dramatiskt ökad försäljning som sammanföll med ett stort manfall, eftersom personalen förstås var tvungna att stanna hemma vid minsta symptom.
Det främsta skälet till ökningen var dels att fler flyttade ut till sina fritidshus tidigare än normalt när de började jobba mer hemifrån, dels att allt fler började handla det mesta i närbutiken i stället för på stormarknaden.
– Det ändrade köpbeteendet gjorde att vi blev tvungna att förändra vårt sortiment något. Vi gick från att vara en kompletteringsbutik med delikatesstwist till att kunna tillhandahålla allt för ett hushåll.
Ytterligare en prövning var att butiken blev en mötesplats, det ställe där man träffades och umgicks. Det skapade trängsel och ledde till den oangenäma rollen att agera ”coronapolis” gentemot kunderna.
– Balansgången att få dem att hålla avstånd utan att de blev förnärmade eller tyckte att man var otrevlig var jobbig, säger Marja.
Så visst har det varit en rad utmaningar. Men med utmaningar kommer lärdomar, konstaterar Marja. Trots att ännu en ”hemestersommar” hägrar ser hon nu helt andra förutsättningar att möta årets utmaningar, vis av erfarenheterna från i fjol.
– För att slippa trängseln i butiken har vi jobbat mycket med kundvarvet i år. Vi har försökt skapa ett ganska slutet varv så att kunderna slipper springa fram och tillbaka för att hitta sina varor. Sedan har vi också skaffat sittplatser utanför så att de kan umgås där i stället för inne i butiken när de handlar.
Marja Conradsson, Adelsö Butik
Den extra säsongskassan är guld värd eftersom vi kan hantera fler kunder på samma gång. Det minskar köerna och därmed trängseln i butiken.
Hyr en extra sommarkassa
En annan åtgärd är att de har anställt fler personer som jobbar färre pass, för att på så vis minska sårbarheten vid sjukfrånvaro.
Precis som tidigare år hyr Marja och Martin också en extra Wavekassa under högsäsongen för att lättare kunna hantera den ökade belastningen – en åtgärd som fått ytterligare betydelse i coronatider.
– Den extra säsongskassan är guld värd eftersom vi kan hantera fler kunder på samma gång. Det minskar köerna och därmed trängseln i butiken.
Vilka tips och råd har du till andra sommarhandlare inför ännu en hemestersommar?
– Förutom att investera i säsongskassan – för det har du igen med råge – skulle jag säga att det viktigaste är att ha ett bra team som du verkligen trivs med och att du prioriterar fler anställda på kortare pass än tvärtom.
Marja framhåller också vikten av väldigt god framförhållning i ”dessa tider”, där vi kan förvänta oss ännu en sommar med extra hårt kundtryck och ändrat köpbeteende.
– Förbered dig i god tid genom att köpa på dig alla kolonialvaror i riktigt god tid, eftersom fritidsgäster och turister kommer långt innan den verkliga högsäsongen börjar, under helger och långledigt Då är det bra att ”visa upp” sortimentet så att kunderna tidigt ser att det är en fullskalig butik.
Vad ser du själv mest fram emot den kommande sommaren?
– Åh, jag längtar jättemycket efter alla våra härliga sommargäster! Jag älskar när verksamheten blommar upp och ser med stor glädje fram emot en butik full av kunder under reglerade former.
Text: Eva-Lotta Sigurdh
Foto: Kajsa Göransson
Publiceringsdag: 2021-06-22