Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Toppar och dalar – så påverkas handlarna av corona
Mångdubblad ökning av antalet anställda för att hinna med, halverad omsättning när kundunderlaget försvann och från nederlag till framgång tack vare webbsatsning och hemarbete. Coronaåret 2020 har påverkat handlarna stort – men på vitt skilda sätt.
Och så här hanterar de sin nya vardag
Hej Patrik Nygård, handlare på Nära Dej, Skokloster! Er butik är den lokala matbutiken på orten och ni erbjuder även varuuthämtning och utkörning. Hur har corona påverkat er?
– Väldigt positivt! Vi har fått många fler kunder, både i och med utökad utkörning av mat- och systembolagsvaror och för att rekordmånga kommer hit till butiken och hämtar ut paket. Så jag har behövt anställa två personer till. Vår omsättning har gått från 5,1 miljoner 2019 till 7,3 miljoner 2020!
Ni har även Wave kassasystem i butiken. Hur har det hjälpt er under den här tiden?
– Att kunna välja mellan Swish och faktura har varit toppen, särskilt vid utkörningarna. Men jag önskar att vi kunde parkera flera kvitton samtidigt när vi hjälper kunderna att packa varor – vilket vi började göra i och med corona för att få ett snabbare flöde i butiken.
Vilka lärdomar har ni dragit av corona som ni kan ha med er framåt?
– Vi har lärt oss hur viktigt det är att ha ett brett sortiment och mycket varor hemma så att vi kan få ihop hela beställningen till hemleveranserna, som ju har ökat stort i och med pandemin. Vi erbjöd visserligen hemkörning redan före corona, men efterfrågan blev betydligt större under 2020. Den här tjänsten har verkligen varit en lyckträff för oss och uppskattas mycket av våra kunder. Sedan har vi lärt oss att inte vara rädda för att ta in extrapersonal vid behov och förstås hur viktigt det är med handhygienen. Det kommer vi att ha med oss. Likaså att stötta och hjälpa lokala leverantörer och ha mer närproducerat. Nästa gång det blir svåra tider kan det vara vi som drabbas, så man måste hjälpas åt!
Hej Johan Hansson, handlare i Time Västra Hamnen i Malmö! Ni befinner er i hjärtat av ett stort företagarområde och säljer framför allt luncher och cateringpaket. Hur har corona påverkat er verksamhet?
– Den har fått förödande konsekvenser eftersom nästan hela vårt kundunderlag försvunnit. Vi hade sex anställda för ett år sedan, i dag har vi en kvar och vår omsättning har mer än halverats.
Hur har ni tacklat denna försämring?
– Så länge vi i princip inte har något kundunderlag är det svårt att göra någonting, men jag har knuffat in en del eget kapital för att kunna hålla verksamheten flytande tills det blir bättre tider. Då kommer vi att skruva lite på vårt koncept för att bli mindre sårbara i framtiden. Det är sånt jag passar på att fundera på nu, hur det ska göras.
Vilka lärdomar har ni dragit av corona som ni kan ha med er framåt?
– Att vi behöver bredda vårt sortiment både för att öka attraktiviteten ytterligare hos våra befintliga kunder och för att hitta nya kunder. Och så har vi sett att det går att skära mycket mer i kostnaderna än vi trodde. Det gäller allt från personalkostnader till inköp av produkter och telefonabonnemang. Med detta i bagaget känner jag mig ändå positiv inför framtiden och tror att vi kan bli starkare än någonsin när pandemin väl är över!
Hej Linn von Post, handlare på Stavsnäs Macken. Förutom livsmedel och glass har ni specialiserat er på en marin inriktning, bland annat försäljning av båtmotorer. Hur har corona påverkat er verksamhet?
– Det har varit upp och ner. Först stagnerade försäljningen helt. Sen, när många flyttade ut till sina sommarställen tidigare än vanligt för att jobba därifrån, såg vi en tillströmning av kunder. Säsongen har varit längre än någonsin – från tidig vår till långt in på senhösten. Det märktes bland annat på glassförsäljningen, som ökade med 25 procent. För att inte tala om webbutiken, där antalet ordrar gick upp med 60 procent 2020 jämfört med året innan.
Hur mötte ni upp mot de förändringar som blev i och med corona?
– Vi satsade ännu mer på vår marina inriktning, eftersom vi såg en ökad försäljning av båtmotorer och båttillbehör. Bland annat stärkte vi möjligheten för våra kunder att lägga webbordrar och få varor levererade direkt till båten eller bilen. Så det blev ju mycket mer arbete med vår webbutik, som vi vältajmat nog hade byggt redan innan corona bröt ut. Sen anpassade vi en del praktiskt också, som att flytta ut en del av vår fysiska butiksförsäljning till bryggan och effektivisera tankningarna så att det blev goda avstånd. Vi hjälpte även till att ta emot och förtöja båtarna.
Vilka lärdomar har ni dragit av corona som ni kan ha med er framåt?
– Att inte vara rädda för att ställa om, och att göra det snabbt. Men också att våga testa lite udda lösningar, för det går alltid att justera saker längs vägen. Vi valde till exempel att jobba med en liten men erfaren personalstyrka i stället för att ta in fler – i utbyte mot att kunna investera mer i nyförsäljningen och webbutiken. Coronaåret lärde oss också värdet i att bli ännu mer specialiserade. För att fortsätta på det spåret kommer vi att starta fler bolag framöver för att separera våra verksamheter ytterligare.
Text: Eva-Lotta Sigurdh
Foto: Kristina Sahlén och privata
Publiceringsdag: 2021-02-10