Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Pandemin taggade Direkten Gillbergs att hitta nya lösningar
Ett annorlunda år går mot sitt slut. Alla har påverkats av corona på ett eller annat sätt. För kompanjonerna och Kassagirot-ombuden Anders Johansson och Sasan Sendani, som driver Direkten Gillbergs i Vänersborg, har pandemin inneburit utmaningar men också nya möjligheter.
Hej Anders! Hur har Direkten Gillbergs påverkats av pandemin?
I början, under mars, var det helt stendött under några veckor. Vi är jättestora på spel och sport och när alla fotbolls- och hockeymatcher ställdes in kunde våra kunder inte spela som de brukade. Det märktes tydligt på trafiken i butiken.
Hur hanterade ni det?
Både jag och Sasan är riktiga tävlingsmänniskor som ser utmaningar i allt. När detta hände gick vi in för att få kunderna att börja spela på hästar i stället. Det blev succé och många spelkunder gick över till ATG. Man kan säga att travet blev vår räddning i pandemin.
Hur ser det ut nu?
Affärerna kom i gång successivt under året, men visst märker vi av så fort det kommer nya restriktioner att det blir förändringar i kundunderlaget. Men vi har en fördel i att vi ligger mitt i centrumkärnan. Så trots att många av våra stamkunder är äldre vågar de komma in till oss för att köpa sin tidning eller sin dricka, eller göra sin betalning. Det känns väl tryggare att handla i en butik som ligger som vår än att gå in i ett köpcentrum.
Har ni gjort några förändringar för att möta oroliga kunder?
Ja, vi har extremt många stammisar och vi brukar hjälpa dem som inte vill gå in i butiken genom att gå ut med deras varor och låta dem betala utanför. De behöver bara knacka på rutan eller vinka så kommer vi dit. Sen har vi självklart handsprit i butiken och skyltar om att hålla avstånd vid kassalinjen och i entrén.
Anders Johansson, Direkten Gillbergs i Vänersborg
Har ni märkt några skillnader i intresset för Kassagirots tjänster under det här året?
Vi har ganska många äldre som använder tjänsten och betalar sina räkningar med Kassagirot. Den kundgruppen har minskat lite, förmodligen eftersom barn och barnbarn hjälper dem när de inte vill gå ut. I övrigt har det inte varit så stora förändringar, förutom för MoneyGram där vi inte kunde skicka pengar till vissa länder under perioder, på grund av coronanedstängningar i mottagarlandet. Men jag tycker att våra kunder har haft stor förståelse för det.
Kontantbetalningarna har ju minskat ännu mer under corona. Hur ser du på det?
Det är inget vi har märkt av så mycket hos oss. Här är det många kunder som fortfarande betalar med kontanter. Men visst har man tänkt till lite extra och spritat sig varje gång man tagit emot kontanter. För min del tycker jag att kontanter är viktiga att ha kvar, för det blir så sårbart om allt bara går över till kort eller andra elektroniska betalningsmedel.
Hur ser ni fram mot 2021?
Jag hoppas bara på att vi ska få ett helt vanligt år, på alla sätt och vis. Vi får verkligen hoppas att allt detta är över om några månader, när vaccinet kommer, så att vi kan se fram emot ett hyfsat normalt 2021.
Text: Karin Cedronius
Foto: Sebastian Lamotte
Publiceringsdag: 2020-12-17