Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Förnyat samarbetsavtal med Direkten
ClearOn får fortsatt förtroende. I dagarna blev det klart att den stadigt växande servicehandelskedjan Direkten väljer att fortsätta med Wave kassasystem och Kassagirot ännu en avtalsperiod.
Ända sedan 1997 när Direkten skapades av ett fåtal handlare i syfte att stärka servicehandelsbranschens intressen har man valt att samarbeta med ClearOn och dess företrädare genom alla år. Så även fortsättningsvis, bekräftar nu Direktens vd Svante Törnqvist i en kommentar till beskedet om förnyat avtal.
Varför väljer ni att fortsätta samarbetet med ClearOn ytterligare en avtalsperiod?
– Vi gjorde en genomlysning av marknaden och konstaterade att Wave kassasystem med dess goda funktionalitet matchade oss bäst. Vi vill ha ett framtidssäkert kassasystem och våra handlare är dessutom vana vid systemet.
Vad är bäst med Wave kassasystem?
– Dels alla funktioner i systemet som underlättar både betalprocessen och möjligheten till värdefullt analysarbete, dels integreringen mot diverse tjänster – men framför allt möjligheten att kunna koppla på ytterligare innovativa betalningslösningar och systemmoduler framöver. Vi var först med Spara Kvittot på marknaden och det är fortfarande väldigt uppskattat.
Om vi börjar med funktionerna, vilka syftar du framför allt på?
– Grunden är integreringen mot vår distributionspartner så att vi alltid har rätt in- och utpriser i kassan och därmed slipper lägga onödig och dyr tid på prisvård. Butikerna följer på ett enkelt sätt med i prisutvecklingen och undviker därmed fel som kan ge förlorad marginal.
Sedan finns smidiga analysverktyg för både våra butiker och Direkten centralt, där vi snabbt och enkelt kan analysera vår försäljningsdata. Detta ligger till grund för fortsatt planering av verksamheten.
Dessutom är kassasystemet enkelt att använda. Speciellt den nya programvaruversionen som vi snart ska få som underlättar vid till exempel en nyanställning av butikspersonal. Vi har en hel del system att hålla ordning på i våra butiker och kassan måste vara enkel och intuitiv.
Vilka ytterligare fördelar ser du för handlarna med ett fortsatt samarbete mellan Direkten och Wave?
– Vårt övergripande mål är att hjälpa butikerna att maximera möjligheterna till lönsamhet. Samarbetet mellan Direkten och Wave kassasystem från ClearOn ger oss ett bra system med fina framtidsmöjligheter till ett rimligt pris. Det ger oss de bästa förutsättningarna att lyckas. Både nu och i framtiden.
Vad är det för framtidsmöjligheter du ser?
– Jag ser framför allt att en bra betalningsupplevelse är en mycket viktig del av det totala kundbesöket, då våra kunder förväntar sig mer av handeln för varje dag. Det räcker inte längre med att ha rätt produkter på hyllan, utan helheten måste flyta på bra annars förlorar man försäljning. Fler och nya betalsätt och betalplatser behövs då för att möta upp våra kunders förväntningar.
Kan du ge några konkreta exempel?
– Lite mer långsiktigt behöver vi exempelvis hitta sätt att kunna handla i våra butiker även utanför ordinarie öppettider. Våra butiker står outnyttjade många timmar varje dag och kostar då bara pengar. Det vore önskvärt att hitta en lösning där våra kunder kunde springa ner till närbutiken mitt i natten och handla om andan faller på.
En mer lågt hängande frukt är att effektivisera och snabba upp betjäningen så att vi klarar av att hantera kundpeakar som uppstår vid den tidskrävande paketutlämningen, utan att behöva öka antalet personaltimmar. Här är Waves tekniska konstruktion viktig eftersom den snart kan göra det möjligt att koppla på obemannade betalstationer, något som även vi inom servicehandeln behöver.
Jag ser även att förbetalning och förbeställning av varor kan vara en nödvändig väg att gå.
Samarbetet innefattar även betaltjänsterna. Varför är de bra för er?
– De fyller en värdefull samhällsfunktion. Att ha kvar dessa tjänster även i framtiden är viktigt för oss ur ett demokratiskt perspektiv. Det är fortfarande en väldigt uppskattad tjänst hos många av våra kunder runt om i landet.
Så sammanfattningsvis: vad hoppas du mest på i ert fortsatta samarbete med ClearOn?
– Att vi tillsammans säkrar upp ett framtida modernt kassasystem för vårt ständigt ökande antal butiksmedlemmar så att vi kan fortsätta bedriva lönsam servicehandel. Det är nu det verkliga arbetet börjar och det känns jättespännande!
Petri Keränen, Head of KAM & Sales på ClearOn, kommenterar det nytecknade avtalet så här:
– Vi på ClearOn är väldigt stolta och glada över att samarbetet med Direkten fortsätter. Vi har en lång och framgångsrik historia tillsammans och Direkten är en av våra viktigaste partners, då som nu.
Text: Eva-Lotta Sigurdh
Foto: Kristina Sahlén
Publiceringsdag: 2021-06-22