Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.
Kuponger på nytt sätt blev succé för Dafgårds
Dafgårds tog till ett nytt grepp för att promota sin nya lyxlasagne. En kombo av tv-reklam på bästa sändningstid och gratisprover via Instagram gjorde kampanjen till en riktig hit. ”Vi är jättenöjda och kommer absolut att göra om det igen”, säger marknadschef Matilda Ward.
Mitt under Idolfinalen 2020 fick tv-tittarna en hälsning från självaste mästerkocken Leif Mannerström. I Dafgårds reklamfilm uppmanade han tittarna att gå in på Dafgårds Instagram för att ta chansen att få en av de 10 000 lyxlasagner som delades ut gratis där.
– Vi lanserade vår nya lyxlasagne, som Leif Mannerström har tagit fram receptet till, under hösten 2020 och ville låta så många som möjligt upptäcka hur god den är. Så vi klurade på vad som var det bästa sättet att marknadsföra den och kom fram till att gratisprover som delades ut via Instagram var en perfekt lösning, men att vi skulle kombinera det med tv-reklamen för att nå ut så brett som möjligt, säger Matilda Ward, marknadschef på Dafgårds.
Lasagnerna gick åt i ett nafs
Matilda Ward och hennes kollegor visste inte hur rätt de hade. På bara några få minuter hade alla 10 000 lasagner gått åt.
– Det var världens tryck! Vi hade lagt en länk till kampanjsidan på vårt Instagram och uppmanade även våra följare på Facebook och Youtube att klicka sig dit. Vi hade inte kunnat ana att intresset skulle vara så stort, men det var verkligen en jättehit.
Gratiskuponger via mejl eller sms
Kampanjen gick via en klassisk kampanjsida som ClearOn tagit fram där man kunde välja mellan att få sin gratiskupong via mejl eller sms. Erbjudandet delades upp i två omgångar. På fredagen kunde Dafgårds följare tävla om 10 000 lasagner och på söndagen följdes det upp med ytterligare 5 000 gratislasagner.
På två minuter hade de 5 000 lasagnerna gått åt.
– Vi tyckte det var roligt att ge alla som inte fick en lasagne på fredagen en andra chans på söndagen. Och det var lika populärt då. På två minuter hade de 5 000 lasagnerna gått åt, säger Matilda Ward och berättar att många av kommentarerna på Dafgårds Instagram vittnar om hur uppskattad kampanjen var.
– Jag tror att många tycker det är kul med lite happenings och jippon som detta, inte minst i dessa pandemitider när det inte är så mycket annat roligt som händer.
Kul att testa nytt kampanjgrepp
Att jobba med kupongkampanjer är inget nytt för Dafgårds, som har ett nära och etablerat samarbete med ClearOn sedan många år tillbaka. Men detta var första gången de testade att dela ut gratisprover med hjälp av mobila kuponger via sociala medier.
– Det var jättekul att testa ett nytt grepp och se hur det togs emot. Det är ju svårt att veta på förhand, inte minst med tanke på hur konsumenter i dag matas med budskap hela dagarna, säger Matilda Ward och fortsätter:
– Med tanke på responsen är vi mer än nöjda med resultatet och kommer absolut att göra liknande kampanjer igen!
Text: Karin Cedronius
Foto: Rikard Hernqvist, Dafgårds
Publicerad: 2021-02-10