24 augusti, 2021

Inspireras av varumärkenas
lyckade kampanjer

 

ClearOns samarbete med den internationella aktören Qualifio öppnar helt nya dörrar för alla som arbetar med varumärken. Här delar vi med oss av inspiration från några lyckade kampanjer som nyligen genomförts av Qualifios kunder. Låt dig inspireras!

Kanelbullens dag, ostens dag, kladdkakans dag – många produkter och företeelser har en egen dag i kalendern. Som varumärkesägare är det ett perfekt tillfälle – och ofta en mycket lyckad investering – att koppla en kampanj till en temadag och göra en rolig aktivitet som passar produkterna. Under hösten kommer allt från kaffets dag i september till kanelbullens dag i oktober och fars dag i november. Med ClearOns nya tjänst Activate Interactive kan du enkelt skapa rätt aktivitet för just din målgrupp. Läs tidigare publicerad artikel om tjänsten här!

ClearOns samarbetspartner, den internationella aktören Qualifio, har under våren och sommaren varit med och skapat ett stort antal lyckade kampanjer kopplade till just temadagar i länder runtom i Europa. Nedan är ett axplock som kanske kan inspirera!

”Tillbaka-till-skolan” i augusti

Dr. Oetker bestämde sig för att testa Qualifios senaste spel, The runner, i samband med att skolorna började efter sommarlovet i en ”Tillbaka-till-skolan-kampanj”. I mobilspelet skulle spelarna fånga så många pizzor som möjligt för att få rabattkuponger samt chansen att vinna gratis pizzor i ett år.

– Detta är ett roligt och engagerande spel som är perfekt för att öka besökarnas tid på Dr Oetkers egna kanaler, konstaterar Pierre Gewerth, produktchef på ClearOn och ansvarig för nya tjänsten Activate Interactive.

Fotbolls-quiz

Sportevenemang lockar ofta många kunder att engagera sig genom spel och tävlingar. Under våren lanserade tidningen Expressen ett populärt fotbollsquiz.
– Den här kampanjen är intressant ur flera aspekter. Dels ökar frågesporter webbtrafiken och sidvisningarna avsevärt, dels kunde samma kampanj publiceras i alla Expressens publicerade artiklar som handlade om landslaget och därmed breddades kampanjens exponering, säger Pierre Gewerth.

I slutet av frågesporten uppmuntrades deltagarna att prenumerera på ett nyhetsbrev för att få tillgång till resultatet.
– Den här kampanjen är riktigt bra eftersom den samtidigt försåg Expressen med förstapartsdata om användarna.
Ett liknande frågesportsupplägg gjordes även inför Uefa Champions League i Holland, där konsumenter kunde spela varje dag och tävla om snacks från Lays och Pepsi från Pepsico.

Fars dagstävling

I Holland infaller fars dag den 20 juni, precis då grillsäsongen tar fart. Det tog Unilever fasta på i sin sommarkampanj där holländska konsumenter kunde tävla om exklusiva tillbehör för grillen från varuhuset Etos. Tävlingen gick ut på att fota av två kvitton på produkter de köpt från Unilevers sortiment, till exempel Axe, Dove och Rexona. Bilderna på kvittona skulle laddas upp på Unilevers Qualifiosida följt av meddelandet ”Jag är med” för att ge chansen att vinna.
– Fördelen med detta kampanjformat är att man enkelt får in uppgifter om konsumenter som man sedan kan använda för att bygga kunddatabas som möjliggör fortsatt riktad marknadsföring. Samtidigt uppmanar företaget konsumenten att handla deras varor, säger Pierre Gewerth och avslutar:

– Detta är bara ett litet urval av alla lyckade kampanjer som genomförts såväl i Sverige som internationellt under året. Vill du veta mer är du alltid välkommen att kontakta oss eller läsa mer här.

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-08-25

Faktaruta temadagar

 

Här är en glimt av de viktigaste datumen varje månad under 2021. För mer information och fler temadagar klicka här.

September
Nu är det dags att sätta fart igen efter sommaren! September är den perfekta tiden att erbjuda erbjudanden och rabatter till dina kunder.

Topp 3 temadagar i september:
• 5/9 – Svampens dag
• 19/9 – Brunchens dag
• 29/9 – Kaffets dag

Oktober
Det är dags att fundera över hur du ska skrämma dina kunder på Halloween och erbjuda rabatter och erbjudanden på dina säsongsbetonade produkter.

Topp 3 temadagar i oktober:
• 4/10 – Kanelbullens dag
• 14/10 – Räkmackans dag
• 31/10 – Halloween

November
November är oftast en hektisk månad med mycket på gång inför årets slut. Se till att dina kampanjer för Black Friday är redo!

Topp 3 temadagar i november:
• 7/11 – Kladdkakans dag
• 14/11 – Fars dag
• 26/11 – Black Friday

December
Det börjar närma sig jul och du behöver fokusera på julförsäljning och allt vad det innebär.

Topp 3 temadagar i december:
• 1/12 – Glöggens dag
• 10 /12 – Pepparkakans dag och Nobeldagen
• 13 /12 – Luciadagen