Logga in som butik eller leverantör

Frågor & Svar

Här hittar du svaren på de frågor som vi oftast får. Tveka inte att höra av dig om det är något du inte hittar!

Välkommen att kontakta oss med alla typer av frågor. Vi lyssnar gärna på dina behov och önskemål för att vägleda dig och bistå med vår kunskap och erfarenhet.

Om du vill bli kund hos ClearOn bör du först ta del av våra allmänna villkor samt våra ekonomiska rutiner. Sedan fyller du i en kampanjanmälan och skickar in till ClearOn via mail, fax eller post. Därefter gör ClearOn en sedvanlig kreditupplysning.

När kampanjanmälan kommer till ClearOn läggs den upp i våra system. Därefter ställer vi ut en faktura på den fasta startavgiften samt en saldopåfyllnadsbegäran (begär in a-conto medel) för kommande inlösen. Saldopåfyllnadsbegäran ska betalas in till ClearOn innan EAN-koden skickas till er. Den totala handläggningstiden är cirka tre dagar beroende på hur fort saldopåfyllnadsbegäran betalas.

Det går att förlänga en kupongkampanj enligt önskemål. Vid varje förlängningstillfälle utgår en ny kampanjavgift enligt vår prislista. En kampanjavgift avser maximalt ett förlängningstillfälle på ett år.

Självklart – och till förmånliga priser. Välkommen att besöka vår webbshop. Här kan du enkelt beräkna priser och göra beställningar. Du kan ävenkontakta oss med alla typer av frågor. Vi lyssnar gärna på dina behov och önskemål för att vägleda dig och bistå med vår kunskap och erfarenhet. Kontakta vår Kampanjsupport, telefon: 08-588 340 59.

Medievalet styr i första hand hur stor inlösen blir men också hur generöst och välexponerat erbjudandet är. Andra faktorer som påverkar resultatet är övriga marknadsåtgärder samt hur konkurrensen inom varugruppen ser ut. Om ni vill ha råd och tips inför er kommande kampanj så hjälper vi gärna till.

3,5 x 1,5 cm är vad vi rekommenderar. Det går att göra den både mindre och större, men då vill vi gärna att ni mailar oss ett provtryck i PDF-format så att vi kan provläsa koden innan tryck:  kampanj@clearon.se

Tumregeln är att kupongen bör ha samma storlek som en 20-kronorssedel (120 x 65 mm). Det gör att både konsumenten och butiken lätt kan handskas med den. Vill ni att kupongen ska ha en annan storlek går det naturligtvis bra. Då vill vi gärna att ni mailar oss ett provtryck i PDF-format så att vi kan kontrollera att all information finns med på kupongen innan den går till tryck: kampanj@clearon.se

Samtliga villkor som är förenade med erbjudandet ska finnas angivna på kupongen. Texten ”inlöses av ClearOn, tidigare Kuponginlösen” ska alltid anges så att butiken ser att kupongen är kopplad till ClearOn.

En produktcheck ska alltid ha en EAN-kod, en OCR-kod och en ruta där butiken fyller i värdet på varan. För mer information, kontakta vår Kampanjsupport, telefon: 08-588 340 59, eller mail: kampanj@kuponginlosen.se

Börja med att ansluta er butik till ClearOn AB. När anmälan är skickad till ClearOn läggs er butik upp i våra register och inom 10 dagar får ni redovisningsmaterial levererat till er butik i form av redovisningslistor och portofria svars kuvert. Kontrollera att uppgifter överensstämmer med anmälan, om något är felaktigt ändra direkt på listan vid ert första inskick till oss. Nu kan ni börja ta emot kuponger från era kunder.
En gång i månaden redovisar ni in kupongerna till ClearOn med hjälp av redovisningsmaterialet. Utbetalning sker efter ca 10 dagar till det girot som står angivet på redovisningslistan. I samband med utbetalningen skickas en avräkningsnota till den e-post adress som ni angivet på anmälningsblanketten till oss. Denna avräkningsnota är ert underlag för bokföringen.

Ersättningen utbetalas till angivet giro efter ca 10 dagar. Kontakta vår Kundsupport om du har frågor kring er redovisning eller utbetalning. Telefon: 020-31 54 86 eller e-post kundsupport@clearon.se.

Kupongersättningen betalas ut på det Plus- eller Bankgiro som du angivit. Kontakta gärna vår Kundsupport om du har frågor som rör utbetalningsgiro. Telefon: 020-31 54 86 eller e-post kundsupport@clearon.se.

Onlineclearing innebär att kassorna i butiken är direktuppkopplade till ClearOn. Kassan kommunicerar med ClearOn i realtid och kontrollerar varje värdebärare vid inlösentillfället.

Kontakta ClearOn eller din kassaleverantör för att kontrollera möjlighet till Onlineclearing. Telefon: 020-31 54 86, eller mail: kundsupport@clearon.se.

Kontrollera om avin lösts in när ni drog den i kassan innan ni lämnar tillbaka värdeavin till kunden. Det gör ni genom att kontakta vår Kundsupport, telefon: 020-31 54 86

Kontakta vår Kundsupport, telefon: 020-31 54 86, eller e-post: kundsupport@clearon.se.

Ni kan redovisa dessa värdebärare till ClearOn med en manuell redovisningslista. Det är av stor vikt att ni skriver anledningen till att ni redovisar manuellt på varje enskild värdebärare.

Avgiften på 30 kronor för inlösen tas alltid ut oavsett om man handlar för hela eller del av beloppet eller om man tar ut hela beloppet i kontanter.

För inlösen i butik gäller endast svenska godkända ID-handlingar. Kunder med utländsk ID-handling måste vända sig till ett bankkontor.

Från kl 22.00 på kvällen till kl 07.00 på morgonen uppdateras systemen – därför kan ni inte lösa in Värdeavier under denna tid.

PlusGirot Utbetalningskort/Värdeavi med streckkoder på framsidan kan lösas in av privatpersoner i de butikskedjor som finns angivna i följebrevet. Utbetalningskort utan streckkkod löses in hos Nordea bankkontor.

Båda måste skriva på utbetalningskortet på baksidan och legitimationerna för båda måste visas upp. Hanteras på samma sätt som om det hade varit ett bud som hämtar ut pengarna.

Be kunden att göra en reklamation av utbetalningskortet – kunden ringer till utställaren av kortet.

Be kunden att kontakta den som skickat pengarna (utställaren). (En orsak kan vara att giltighetstiden har gått ut).

Be kunden kontakta den som skickat pengarna (utställaren) för att få mer information.

Kunden kan lida skada och då kan banken drabbas av skadeståndskrav, som banken i så fall kräver att butiken ska ersätta. Butiken kan i sin tur kräva dig som anställd på ersättning. även om inte kunden lider någon direkt ekonomisk skada kan förtroendet för banken skadas. Det är mycket viktigt för ClearOn och bankerna och att kunderna kan lita på att lämnade uppgifter inte sprids till obehöriga.

VILL DU ATT VI KONTAKTAR DIG?